Google for Jobs is een gratis Google tool die jouw vacature bovenaan de zoekresultaten laat zien. Aan het einde van deze blog weet je precies wat Google for Jobs is én hoe je het gebruikt om jouw werving naar een hoger niveau te tillen.
Hoe werkt Google for Jobs?
Google for Jobs heeft één doel: het samenbrengen van werkgevers en werkzoekenden. Het verzamelt automatisch vacatures van over het hele internet. Van grote vacature- en banensites tot websites van bedrijven zoals de jouwe.
Stel je voor, iemand typt “marketing manager Utrecht” in de zoekbalk van Google. Google toont een verzameling van relevante vacatures, direct boven de standaard zoekresultaten. Gebruikers kunnen op deze vacatures klikken, meer informatie lezen en vervolgens direct doorklikken naar de site waar de vacature is geplaatst om te solliciteren.
Hoe Google beslist welke vacatures getoond worden? Hoe meer structured data zoals plaatsnaam, salaris en het soort dienstverband je vacatureteksten bevatten, hoe groter de kans dat je bovenaan de zoekresultaten komt.
Wat is structured data op jouw vacaturesite?
Structured data zijn stukjes code die je aan je website toevoegt om Google te vertellen welke informatie er op een pagina staat. Om zichtbaar te worden in de zoekresultaten van Google for Jobs, voeg je specifieke labels aan je vacaturepagina’s toe. Zoals “jobLocation” en “baseSalary”. Deze labels helpen Google om relevante informatie uit je vacaturetekst te halen.
Gebruik je geen gestructureerde data? Dan begrijpt Google niet dat je een vacature hebt geplaatst en verschijnt je vacature niet in de zoekresultaten van Google for Jobs. Het correct toepassen van gestructureerde data is dus een cruciale stap om je vacature onder de aandacht te brengen van potentiële sollicitanten.
Informatie over hoe je structured data toepast op je website vind je in deze blog.
Google for Jobs rankingfactoren
Zoals bij elke zoekopdracht op Google, is relevantie de belangrijkste factor voor het resultaat. Om de kwaliteit hoog te houden werkt Google met rankingfactoren voor vacatureteksten. Hoe meer punten je toepast in je vacaturetekst, hoe hoger je scoort in Google dor Jobs en hoe sneller jouw vacature zichtbaar is.
Als iemand zoekt naar een ‘marketing manager in Utrecht’, geeft Google prioriteit aan de vacatures die nauw aansluiten bij deze specifieke zoekterm. Om je vacature te laten ranken in Google for Jobs is het noodzakelijk om deze informatie te verwerken in je vacaturetekst:
1. Functietitel
De functietitel is een van de eerste dingen die Google bekijkt. Hoe relevanter en specifieker de titel, hoe beter de vacature zal scoren in de zoekresultaten. Twijfel je tussen meerdere functietitels? Vul ze in en Google Trends laat je de op dat moment meest populaire functietitel zien.
2. Locatie
Google for Jobs geeft voorrang aan vacatures waarin de plaatsnaam wordt genoemd. Doe je dit niet? Dan wordt je vacaturetekst lager gerangschikt door Google.
- Zoek je regionaal personeel? Kies de naam van de grootste stad in de regio;
- Heb je een vacature op meerdere locaties? Schrijf per locatie een aparte vacaturetekst;
- Heeft je vacature geen locatie? Kies de naam van de grootste stad in het werkgebied;
3. Salaris
Salarisinformatie is belangrijk voor (latent)werkzoekenden. Daarom vermeldt Google altijd een salaris, ook als je het niet invult. In dat geval maakt Google op basis van soortgelijke vacatures in jouw regio een schatting en vermeldt dit bij je vacaturetekst in Google for Jobs.
4. Dienstverband
Het soort dienstverband dat je aanbiedt (voltijd, deeltijd, stage, tijdelijk etc.) helpt Google om je vacature aan de juiste mensen te tonen. Per vacature kies je een dienstverband.
Heb je een vacature die fulltime en parttime is? Schrijf hiervoor aparte vacatureteksten.
5. Werkgeversbeoordelingen
De werkomgeving is naast het salaris één van de belangrijkste redenen om van baan te wisselen. Overtuig werkzoekenden van jouw organisatie door ervaringen van medewerkers en klanten te laten zien. Google Reviews is hier de beste gratis service voor.
6. Publicatiedatum
Hoe nieuwer je vacature is, hoe hoger deze over het algemeen wordt geplaatst.
7. Structured data
Structured data helpen Google om je vacaturetekst te begrijpen. Hoe meer relevante data je toevoegt, hoe vindbaarder en zichtbaarder je vacature wordt.
8. Mobielvriendelijkheid
Het merendeel van de werkzoekenden zoekt naar vacatures via een smartphone. Daarom geeft Google voorkeur aan vacaturesites die hier rekening mee houden.
9. Paginasnelheid
Snelle laadtijden van je vacaturepagina’s zorgen voor meer gebruiksgemak en helpen je daardoor een hogere ranking te krijgen.
10. URL structuur
Een duidelijke en logische URL-structuur helpt om de zichtbaarheid van je vacature te verbeteren.
11. Bedrijfsnaam
Google vindt transparantie belangrijk, daarom wordt je vacature sneller weergeven als je je bedrijfsnaam noemt. Heb je meerdere vacatures voor verschillende werkgevers? Vermijd het woord ‘opdrachtgever’. Google laat je vacature minder snel zien omdat deze niet concreet is. Je vervangt het woordt ‘opdrachtgever’ eenvoudig door ‘werkgever’ of ‘bedrijf/organisatie’.
12. Gedetailleerde functieomschrijving
Een gedetailleerde functieomschrijving helpt Google om beter te begrijpen waar je vacaturetekst over gaat. Schrijf daarom niet alleen op wat je van een sollicitant verwacht, maar juist wat jij werknemers te bieden hebt als werkgever. In deze blog lees je hoe je een doelgroepgerichte vacaturetekst schrijft
13. Verwijzingen en Backlinks
Hoewel dit moeilijker te beïnvloeden is, kunnen backlinks van hoge kwaliteit naar jouw vacaturepagina van relevante en betrouwbare bronnen bijdragen aan een hogere ranking.
Optimaliseer je vacatureteksten
Nu je de rangschikkingsfactoren van Google for Jobs kent, kun je je vacatureteksten optimaliseren. Onthoud dat relevantie, gestructureerde data, positieve beoordelingen en een goede mobiele ervaring cruciaal zijn voor jouw succes.
Hulp nodig?
Bij het optimaliseren van jouw website of vacatureteksten voor Google for Jobs? Neem contact met mij op. Samen stippelen we de perfecte strategie uit om jouw vacatures op Google for Jobs te krijgen en je wervingsproces naar een hoger niveau te tillen.