Jouw vacatures als eerste laten zien in Google? Met de tips uit deze blog zorg je dat je website aan de juiste technische vereisten voldoet en dat Google daarmee je vacatures kan vinden en indexeren.
Voeg structured data toe aan je website
Stel je voor: Je wil snel eten bestellen via een app. Omdat de app ontwikkelaar restaurantinformatie heeft verzameld en gestructureerd. Hoef je niet lang te zoeken. Je hebt zin in pizza. Je klikt op de categorie en plaatst een bestelling.
Om je vacatures makkelijk zichtbaar en vindbaar te maken voor werkzoekenden voeg je structured data toe aan je website. Dit gaat over details uit je vacaturetekst zoals de functietitel, de werkgever, de locatie en de functie omschrijving. Hoe meer data Google vindt, hoe groter de kans dat je vacature bovenin de zoekresultaten komt.
Hoe voeg je structured data toe aan je website?
Schema’s helpen zoekmachines de context en betekenis van de informatie op een pagina beter te begrijpen. Bijvoorbeeld, door het woord “Accountmanager” te markeren als de functietitel van je vacature met behulp van het juiste schema, kan een zoekmachine het gemakkelijker onderscheiden van de algemene betekenis van het woord.
Property | Expected Type | Description |
---|---|---|
baseSalary | MonetaryAmount or Number or PriceSpecification | The base salary of the job or of an employee in an EmployeeRole. |
Voor vacaturesites raad ik het “JobPosting-schema” aan. Deze is geschreven door en voor zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo om je vacaturepagina’s beter te begrijpen.
Check of je website indexeerbaar is
Google wil je vacaturepagina ‘lezen’ en toevoegen aan hun database met informatie. Hierdoor kunnen ze jouw website als zoekresultaat laten zien als iemand zoekt naar een baan. De pagina’s mogen niet geblokkeerd zijn door robots.txt-bestanden of noindex-metatags.
- “robots.txt” is een bestand op je website dat zoekmachines instructies geeft over welke pagina’s ze wel of niet mogen bezoeken en indexeren. Als een pagina wordt geblokkeerd door dit bestand, indexeert Google het niet;
- Een “noindex-metatag” is een stukje code op een webpagina dat zoekmachines vertelt om die specifieke pagina niet te indexeren. Dus zelfs als een pagina toegankelijk is voor Google, vertelt de noindex-metatag Google om de pagina niet op te nemen in hun zoekresultaten.
Om te controleren of je pagina’s indexeerbaar zijn voor Google, kun je verschillende methoden en tools gebruiken:
- Google Search Console
- Robots.txt bestand
- Meta robots tag
- Site search
Gebruik een unieke vacature URL
Heb je meerdere vacatures? Dan heeft iedere vacature een eigen website pagina nodig.
Bijvoorbeeld: “website.nl/vacatures/manager” en “website.nl/vacatures/administratief-medewerker”.
De URL mag niet veranderen. Dit is belangrijk omdat zodra Google eenmaal een pagina heeft geïndexeerd, mensen die link kunnen vinden in de zoekresultaten.
Als de URL verandert, wordt de oude link die in de zoekresultaten verschijnt onbruikbaar (je krijgt een “404 niet gevonden” pagina te zien). Dit is niet alleen vervelend voor gebruikers, maar kan ook de SEO-ranking van je website negatief beïnvloeden.
Maak je vacaturesite mobielvriendelijk
Sinds Google’s “mobile-first” indexering is het hebben van een mobielvriendelijke site een belangrijke factor geworden in hoe je website wordt gerangschikt in zoekresultaten.
De meerderheid van de internetgebruikers gebruikt mobiele apparaten om websites te bezoeken. Dit geldt ook voor werkzoekenden.
Een mobielvriendelijke website zorgt dat je tekst, afbeeldingen en knoppen er mooi uitzien en makkelijk te gebruike zijn zonder te hoeven inzoomen of horizontaal te scrollen.
Hierdoor is de kans groter dat je bezoekers actie ondernemen. Zoals je vacatureteksten lezen en solliciteren.
Zorg voor een snelle laadtijd
Volgens verschillende studies, waaronder onderzoek door Google, verwacht de meerderheid van de mobiele gebruikers dat webpagina’s binnen 3 seconden laden. De kans dat iemand je website verlaat neemt met 32% toe als de laadtijd van 1 naar 3 seconden gaat.
Deze factoren hebben invloed op de laadtijd van je website:
- Afbeeldingen;
- Webhosting;
- Externe scripts;
- Niet-geoptimaliseerde code;
- Te veel advertenties;
- Niet-gecachte inhoud;
- Meerdere HTTP-verzoeken;
- Geen Content Delivery Networks (CDN);
- Video’s die automatisch afspelen
- Video’s met een grote bestandsgrootte;
- Responsive Design-problemen;
- Te veel plug-ins of widgets;
- Trage server;
- Geen browsercompressie.
Optimaliseer je vacaturepagina
Door je aandacht te richten op structured data, snelle laadtijden en het mobielvriendelijk maken van je website vergroot je je kans op geschikte sollicitanten.
Hulp nodig?
Bij het optimaliseren van jouw website of vacatureteksten voor Google for Jobs? Neem contact met mij op. Samen stippelen we de perfecte strategie uit om jouw vacatures op Google for Jobs te krijgen en je wervingsproces naar een hoger niveau te tillen.